De Daoler Tuun

De Daoler tuun is zowel een cultureel, educatief alswel recreatief park ter grootte van 3.5 ha.
Het gemeentelijke park wordt beheerd door een enthousiaste vrijwillige werkgroep onder auspiciën van Stichting Dorpsbelangen Dalen.

Naast de vele bomen soorten in het park zijn er diverse picknick plaatsen gecreëerd en natuurlijk spelelementen voor de jeugd aangebracht. Er is  o.a. een waterpomp met afvoergoot naar een klein strandje, een keienloop door de vijver, een klimboom en klimtouw enz. Daarnaast is op het culturele vlak een podium gecreëerd boven het water waar diverse optredens kunnen plaatsvinden.

Op het terrein bevind zich verder een bijenstal anex informatie ruimte. Het gebouw(tje) is 5 bij 10 m. De info. ruimte is in 3 bij 10 m. en voorzien van entree, toilet en mini keukenblok. De elektra wordt verkregen middels zonne-energie. Hierdoor kunnen groepen tussen ±15 tot 20 pers. worden ontvangen.

Middels een PowerPoint presentatie kan de gehele ontwikkeling van het park vanaf 2011 worden getoond. Hierna kan onder begeleiding van een gids uitleg worden gegeven over alles wat er groet en bloeit in de tuun. Op verzoek is ook de iemker bereid om uitleg te geven over het bijenvolk. Belangstellenden hiervoor kunnen contact opnemen met: Dhr. H. Kamping telefoonnummer 0524-551596 of dhr. J.Hooge telefoonnummer 0524-552037

Het fraaie park is gelegen aan de Burg.Bouwmeesterstraat en is vrij toegankelijk.

Wandelroute Klompenpadtien

Het klompenpadtien is een wandelroute behorend bij het totaal ontwerp van De Daoler Tuun, ontworpen door ontwerpbureau Buitengewoonmooier uit Dalen. De werkgroep Daoler tuun heeft in samenwerking met enkele vrijwilligers de route bewegwijzerd door het plaatsen van paaltjes met de tekst “klompenpadtien”.

Het is voor de toerist verblijvend op de Huttenheugte uitnodigend en aantrekkelijk gemaakt om de route te verkennen vanaf de ingang van het park via het Oude Drostendiep richting De Daoler tuun / centrum (totaal 7.5 km.)

De wandeling klompenpadtien is 4.8 km en kan op elk willekeurig punt van de route gestart worden. Tevens is de route langs het Oude Drostendiep opgefleurd met een fraai paneel met wetenswaardigheden over het vogelbroed gebied aldaar. Hiervoor heeft de heer Harry Mekkes zich vrijwillig ingezet en is het vogelbestand van zowel weide als watervogels in woord en beeld gebracht. De bank die er is geplaatst bied tevens een prachtig uitzicht over het beekdallandschap.

De route kan voor de liefhebber ook verlengd worden door vanuit De Daoler Tuun verder de bordjes Rondje Dalen te volgen door het centrum van Dalen. Momenteel maken er al veel wandelaars en fietsers gebruik van de route.

Dorpsbelangen wenst inwoners en bezoekers van Dalen en omliggende regio veel wandel en fietsplezier via het Klompenpadtien.

Toon wandelroute

Het klompenpadtien wandelroute van 7,5 kilometer

Volg eerst de bordjes “klompenpadtien”
1. Start pad tegenover de ingang van Center Parcs
2. Einde pad links gelegen rijwielpad volgen (De Drift)
3. Einde rijwielpad rechts (Bosweg)
4. Eerste rijwielpad links gelegen volgen (richting Reindersdijk)
5. Einde weg straat oversteken en in “De Daoler Tuun” pad rechtsaf volgen
6. Eind pad links. U verlaat De Daoler Tuun en volgt nu Reindersdijk.

Volg vanaf hier de bordjes “rondje Dalen”
7. Spoorwegovergang oversteken
8. Einde weg rechts ( De Brinken)
9. Tegenover Dalerveensestraat fietspad links
10. Over parkeerplaats rechtdoor
11. Emmerweg oversteken
12. Voetpad rechtdoor volgen richting Museummolen Jan Pol
13. Op kruising links (Westerwijk)
14. Weg rechtdoor volgen (gaat over in kruisstraat)
15. Einde weg rechts door centrum dorp Dalen
16. Tweede weg links (stationsstraat)
17. Op driesprong rechts aanhouden (u passeert NS station)
18. Eerste weg links (over spoor op de Burg. Bouwmeesterstraat)
19. Eerste zandweg rechts en daarna aan eind van de zandweg weer rechts

Op de Reindersdijk volgt u vanaf hier weer de bordjes “klompenpadtien”
20. Eerste weg links (Bosweg)
21. Eerste fietspad (schelpenpad) rechts
22. Einde schelpenpad rechts (De Drift)
23. Einde weg links via fietspad (reindersdijk)
24. Einde route. U bent weer bij de ingang van De Huttenheugte

Print route

Nieuws uit de Daoler Tuun

Klusmiddag Daoler Tuun

Maandag 2 september hebben de vrijwilligers weer hard gewerkt in De Daoler Tuun. De klusmiddag werd afgesloten met een barbecue, als waardering voor...

Onder ideale weersomstandigheden en het motto “Fiets hem er in” hielden 21 augustus zo’n 55 duo fietsers incl. bijrijders hun gezamenlijk jaarlijks...

Vereniging Dorpsbelangen Dalen doet ook dit jaar weer mee met Rabo ClubSupport van Rabobank Emmen-Coevorden. Vanaf 27 september kunt u als lid van...

Nieuwe tijdelijke subsidieregeling voor inwoners, verenigingen en organisaties in Dalen. De gemeente Coevorden heeft op 25 juni 2019 een tijdelijke...

Daoler Tuun is weer aangevuld met een stukje educatie. Naar aanleiding van een poster tuinvogeltelling is tussen het sponsorbord en het bord “Het...

Zondag 19 mei werd ’s middags voor de eerste keer het Daler Kubb-kampioenschap gehouden in de Daoler tuun. Dit kampioenschap was georganiseerd door...

Er is de laatste dagen weer druk gewerkt in de Daoler Tuun. Geschoffeld, geharkt en er zijn diverse plantensoorten bij geplant die vorig jaar...